KTEP - El Paso, Texas

David Folkenflik

Geraldo Rivera of Fox News has described NPR's David Folkenflik as "a really weak-kneed, backstabbing, sweaty-palmed reporter." Others have been kinder. The Columbia Journalism Review, for example, once gave him a "laurel" for reporting that immediately led the U.S. military to institute safety measures for journalists in Baghdad.

Based in New York City, Folkenflik is the media correspondent for NPR News. His stories and analyses are broadcast on the network's newsmagazines, such as All Things Considered, Morning Edition, and Here & Now, and are featured on NPR's website and mobile platforms. Folkenflik's reports cast light on the stories of our age, the figures who shape journalism and the tectonic shifts affecting the news industry. He profiled the Las Vegas columnist who went bankrupt fending off a libel lawsuit from his newspaper's new owner; conducted the first interview with New York Times executive editor Dean Baquet after his appointment; and chronicled how the demands of technology have forced the press corps to change how it covers presidential primaries.

Folkenflik is the author of Murdoch's World: The Last of the Old Media Empires. The Los Angeles Times called Murdoch's World "meaty reading... laced with delicious anecdotes" and the Huffington Post described it as "the gift that keeps on giving." Folkenflik is also editor of Page One: Inside the New York Times and the Future of Journalism. His work has appeared in such publications as the Washington Post, Politico Magazine, Newsweek International, the National Post of Canada, and the Australian Financial Review. Business Insider has called Folkenflik one of the 50 most influential people in American media.

Folkenflik joined NPR in 2004 after more than a decade at the Baltimore Sun, where he covered higher education, national politics, and the media. He started his professional career at the Durham (N.C.) Herald-Sun. Folkenflik served as editor-in-chief at the Cornell Daily Sun and graduated from Cornell with a bachelor's degree in history.

A four-time winner of the Arthur Rowse Award for Press Criticism from the National Press Club, Folkenflik has received numerous other recognitions, including the inaugural 2002 Mongerson Award for Investigative Reporting on the News and top honors from the National Headliners Club and the Society of Professional Journalists. He was the first Irik Sevin Visiting Fellow at Cornell and speaks frequently across the country. He often appears as a media analyst for television and radio programs in the U.S., the U.K., Canada, Australia and Ireland. Folkenflik lives with his wife, who is the senior director for original content at Audible (wholly owned by Amazon), and children in New York City.

Copyright 2017 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

DAVID GREENE, HOST:

The Chicago-based Tribune Company, the corporate owner of the L.A. Times, Chicago Tribune, Baltimore Sun and 23 local TV stations, emerged from bankruptcy yesterday after a messy four-year process.

Nearly everyone reported so many things wrong in the first 24 hours after the Sandy Hook shootings that it's hard to single out any one news organization or reporter for criticism.

Transcript

DAVID GREENE, HOST:

News Corp chairman and CEO Rupert Murdoch, yesterday, revealed the details of his plan to split his media and entertainment conglomerate. One side will include the newspapers and publishing house. The other will contain its profitable television properties and movie studios. As NPR's David Folkenflik reports, Murdoch is trying to appease shareholders, and at the same time, save the newspapers that propelled his initial fortune.

Copyright 2017 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

STEVE INSKEEP, HOST:

This week, Mark Thompson takes over as chief executive at the New York Times Company. The Times Company is struggling financially - and the hope is that Thompson will bring some of the organizational success he had in meeting the BBC.

Martin Baron of the Boston Globe has been named the new executive editor of The Washington Post. He replaces Marcus Brauchli who came to the Post in 2008 from The Wall Street Journal.

In the wake of last Tuesday's elections, a lively debate has erupted into the open over whether conservatives and the Republican Party were well-served by their favorite media outlets.

Former Gov. Mitt Romney was reported to have been so certain of a victory on Tuesday night that he cast aside tradition and did not draft a concession speech. But conservatives now say his misplaced confidence — and theirs — were bolstered by the predictions of many like-minded pundits, which were broadcast and posted online around the clock by sympathetic news outlets.

Copyright 2017 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

ROBERT SIEGEL, HOST:

Imagine a ballot Tuesday that confronted you not with a choice between candidates named OBAMA and ROMNEY, but that looked more like this:

How much do you support the REPUBLICAN?

Pick only one.

Utterly _____

More than that ____

For much of Election Day, that was what viewers encountered in watching Fox News' coverage. President Obama was, in the words of Fox & Friends co-host Steve Doocy at the outset of the day, a guy who "promised hope and change — a lot of stuff — and he didn't deliver."

Transcript

LYNN NEARY, HOST:

There's a principle in marketing that if you have too many similar products to choose from, you can become paralyzed; so, too, in news, as the number of outlets and media platforms explode. On a day when millions of people will be following election results, we asked NPR media correspondent David Folkenflik to give us a sense of the many ways you can find information.

Copyright 2017 NPR. To see more, visit http://www.npr.org/.

AUDIE CORNISH, HOST:

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

This is WEEKEND EDITION from NPR News. I'm Scott Simon. The BBC, one of the world's most prominent broadcasters, is in an uproar over allegations that one of its most famous TV personalities was a pedophile who preyed upon youths who appeared on his shows. As NPR's David Folkenflik reports, the BBC is both investigating the actions of the late Jimmy Savile and fielding sharp questions about why it killed a documentary exploring such accusations late last year.

This weekend, a slew of newspapers in key swing states including Ohio are expected to release their endorsements for the presidency and other elected positions.

Such external validation is highly prized by candidates, but it's no longer entirely clear why.

For most American viewers, including this one, much of Monday night's presidential debate on foreign policy was conducted as though it were in a foreign language.

References to Mali, to former U.N. Secretary-General Kofi Annan, missile shields in Poland, "status of forces" agreements — could only have befuddled the voting public.

It's not that the candidates invoked unimportant issues. And it's not that the two held so elevated a conversation mere mortals could not understand. It's that they were debating almost entirely in tone rather than content.

Newsweek editor Tina Brown announced Thursday she would embrace a fully digital future as she revealed that the magazine's final print edition would be published at the end of the year.

Her announcement was a bow to gravity, as her unique blend of buzz and brio proved incapable of counteracting Newsweek's plummeting circulation and advertising amid an accelerating news cycle. Brown said there would be an unspecified number of layoffs as well.

Pundits fretted that the town hall format for Tuesday's presidential exchange would yield tepid results: undecided voters posing questions over 90 minutes with little more than a passing touch from the moderator, CNN's Candy Crowley.

Boy, was that a misplaced fear. "So much for the analysis this would not be confrontational," Fox News anchor Bret Baier said in the moments after the debate.

Atmospherically, the vice presidential debate pitted old versus new. Vice President Joe Biden lives in a world where no lily goes ungilded, and every 'lative is super. Rep. Paul Ryan speeds through campaigning energetically, like the heroic train in the new movie Atlas Got Cut Using the P90X Workout.

And the moderator Martha Raddatz? She came out guns blazing. No avuncular, passive Jim Lehrer she.

PBS' Jim Lehrer came in for widespread criticism last week for failing to control the first presidential debate. Now, moderator Martha Raddatz is confronting partisan criticism in the lead-up to Thursday night's vice presidential debate, the first and only direct confrontation between Republican Paul Ryan and Democrat Joe Biden.

When Mitt Romney said he would cut PBS funding in the first presidential debate — and singled out Big Bird, whom he said he liked a lot — he perhaps inadvertently introduced the befeathered yellow children's icon smack into the center of political debate. President Obama approved a cable-only commercial dinging Romney for going after Sesame Street rather than Wall Street, but Romney appears to think he has a winning hand — castigating the president for focusing on a profitable educational puppet empire rather than big issues, like terrorism in the Arab world.

I have spent the past few days sequestered with a crack team of political pros — actually, curled into a fetal ball, clutching a fading 1980 John Anderson poster — to gird myself for the vital first debate between President Obama and Mitt Romney.

So many questions lingered:

Would Romney offer to wager Obama $10,000 on who wins the race?

Would Obama tell Romney, "You're taxable enough, Mitt"?

Transcript

RENEE MONTAGNE, HOST:

President Obama has held a lead over Mitt Romney in the polls for several weeks now, and that's prompted a conservative reaction. Some are charging that big media outlets are intentionally designing their polling to make it look like the president is getting the kind of voter surge he had in 2008. NPR's David Folkenflik has the story.

Transcript

SCOTT SIMON, HOST:

On the Fox News Channel yesterday, there was a grisly reminder of some of the perils of live coverage. Viewers were presented with a police chase involving a man suspected of a car-jacking in Arizona. NPR's media correspondent David Folkenflik offers this essay breaking down what happened and what went wrong.

CNN is defending itself against accusations from the U.S. State Department that it trampled on the wishes of the family of the slain U.S. ambassador to Libya in reporting on his fears of a terrorist attack before his death.

The criticism stemmed from CNN's discovery and use of the late Chris Stevens' personal journal to pursue its reporting about his concerns over security in Benghazi, Libya. A top State Department official, Philippe Reines, called CNN's actions "indefensible" and "disgusting," saying the network had broken its promises to the dead ambassador's family.

By the time Glenn Beck left the Fox News Channel in June 2011, both sides seemed ready, even eager, to part ways. Beck announced he would move on to bigger and grander ventures with his own production company, Mercury Radio Arts, but some media critics, such as Variety's Brian Lowry, shrugged then and since.

This is the third in a three-part series about major American networks trying to appeal to a broader Latino audience.

Jorge Ramos has a humbling problem.

He is one of the best-known Hispanics in the U.S. and a respected news anchor for the Univision networks on which millions of Americans routinely rely.

And yet, in Ramos' telling, his 14-year-old son, Nicolas, and his 25-year-old daughter, Paola, don't watch his newscasts.

This is the second in a three-part series about major American networks trying to appeal to a broader Latino audience.

Every morning at 11:45, NBC News officials hold a conference call with their counterparts at sister networks to sort through stories of interest. Among those on the line are executives at CNBC, MSNBC and The Weather Channel; digital news editors; and executives at Telemundo, a Spanish-language broadcast network.

This is the first in a three-part series about major American networks trying to appeal to a broader Latino audience.

In a glass-walled conference room at Fox News in New York, reporter Bryan Llenas and two of his colleagues discuss the nature and success of their news site, Fox News Latino, largely aimed at English-speaking Hispanics.

Maybe a dozen feet away, two pundits can be seen heatedly arguing in a Fox News TV studio.

Pages